گزارش تصویری نمایشگاه "گفتگو با مغاک" در گالری گویا

نمایشگاهی از عکس های نیروان رضایی تحت عنوان "گفتگو با مغاک" از روز جمعه 26 مهرماه در گالری گویا برپا شده و تا 2 آبان ماه ادامه خواهد داشت.

در کنار این نمایشگاە، دیواری بە «چھارمین نمایشگاە جانبی نقاشی کودکان کار و حاشیەنشین» اختصاص دادە شدە است کە بە نوعی در ارتباط با محتوای عکس ھا ھم ھست.

در توضیحات نمایشگاه "مغاک" آمده است:

عکاسی مستند اجتماعی با سویه ی متعهد به نجات، یکی از دشوارترین هاست. بر روی لبه ی تیزی حرکت خواهد کرد که هر آن ممکن است بدل به ضد خودش شود. اهمیتِ موضوع در این پرسش است که چطور می توان به هیولا و وضعیتی هیولایی نزدیک شد بی اینکه مسخ شوی؟ یا چطور می-توان به نمایش آن دست زد بی اینکه خود بخشی از نمایش شوی؟
عموما کنشِ دیده ورانه را در این نوع عکاسی کافی نمی دانند چرا که فعلیّتِ فعال و مددکار اجتماعی را با مشاهده گری و ثبتِ مستند اجتماعی (خصوصاً در مهلکه و هنگامه) یکی می دانند. عکاسی مستند اجتماعی (و خبری) از منظرِ اخلاقِ عمومی به طور مداوم در مظان حکم و اتهام است. بالقوه باید تعهدی ناجیانه به سوژه و عناصری داشته باشد که ثبت کرده است. این باید را هم خود عکاس با انتخابِ این نوع ژانر و محتوای یاری دهنده ی آن و هم مخاطب به دلیل تالّمات و تاثراتش از محتوای این نوع عکس، تا حدودی پذیرفته اند اما حدود و محتوای آن بسیار متغیر و دامنه دار است.
«گفتگو با مغاک» روایتی است مستند از دنیای افتاده گان. مردمانی گرفتار در مغاک.
عکس های این نمایشگاه، گزیده ای از مجموعه ای مفصل است که احتمالاً در آینده به شکل کتاب منتشر خواهد شد. عکس های این مجموعه حاصل سه سال ارتباط با زندگی مردمان ساکن کوره های آجرپزخانه ی محمود آباد در جنوب شرق تهران است.
مابقی گزاره های نوشتاری این معارفه را به طور پراکنده در کنار گزاره های تصویریِ موجود در این نمایشگاه خواهید خواند.
گفتگو با مغاک، بُرشی تقلیل یافته از یک روایتِ دشوار است.

نیروان رضایی

علاقمندان جهت بازدید از آثار میتوانند همه روزه از ساعت 11 الی 20 به نشانی خیابان کریمخان، روبروی ایرانشهر، پلاک ۸۹، خانه فرهنگ و هنر گویا مراجعه نمایند.

logo-samandehi